Redispera

Redispera
Když jsme ve škole kreslili tuší, nikdy nás to moc nebavilo. U mě to bylo způsobené tím, že jsme kreslili špejlí, která udělala kaňku a ne tu krásnou linku, kterou jsem chtěla. Po té jsem přišla do základní umělecké školy a tam se kreslilo jedině perky, tužkou „jedničkou“, uhly a různými jinými pomůckami, o kterých se mi ani nezdálo. Dnes vás tedy seznámím s redispery.

Redispera se skládají ze dvou částí, což je jejich velká výhoda. Jednu část tvoří násadka a druhou tvoří hrot. Hroty se dají měnit. Jsou rozdílné jak tloušťkou tak tvarem. Základní dělení je podle použití:
  • na kreslení
  • na psaní
  • na kaligrafii (okrasné psaní)

Kolik stojí a kde je koupit?

V zásadě si je můžete koupit v každém papírnictví nebo výtvarných potřebách. Ve výtvarných potřebách vám vždy poradí odborníci. Násadku potřebujete jen jednu - já vlastním celou sbírku. Cena se pohybuje od 6 Kč do 50 Kč podle materiálu a značky. Osobně si vystačím s násadkami značky KOH-i-NOOR zakoupenými v obchodě ALTAMIRA.
Cena hrotů je také rozdílná, záleží na značce, zemi výroby a účelu. Tedy od nějakých 12 Kč do 40 Kč. Největší výběr mají ve výtvarných potřebách, nikoli v papírnictví. V běžném papírnictví asi nenaleznete například kaligrafické hroty, které mají seříznutou špičku a vytváří tak typické písmo. Ovšem na běžnou kresbu vám stačí 3 druhy násad - tenké (na šrafy a jemnou perokresbu), střední (na silnější kresbu, kontury u Mangy)  a tlusté (na vybarvení větších ploch).

Časté chyby

  • Po skončení perko dobře očistěte od zbylé tuše, ta pak zaschne a perko vynechává - nevede tuš/inkoust
  • Na perko netlačte, pokud nepíše, pravděpodobně máte v drážce zaschlý zbytek tuše, která brání v proudění. Perko řádně vyčistěte. Druhá možnost je, že perko držíte ve špatném úhlu.
  • Hrot namáčejte do 3/4 - nedělá nechtěné kaňky
  • Tuš/inkoust se rozpíjí - důležité je používat kvalitní papír, který je určený pro inkoust (tedy papír určený pro inkoustovou tiskárnu nebo hladké čtvrtky), poté by se nic nemělo rozpíjet.
  • Tuš má světlou barvu - tuto zkušenost mám například z KOH-i-NOOR tuší (ale velké balení to nedělá - 1l láhev). Bohužel, jsem si musela koupit jinou tuš, která mě přišla minimálně na dvojnásobek ceny KOH-i-NOOR tuše. Používám Talens (30ml) nebo Winsoe & Newton INK (14ml). Obě tuše jsou anglické výroby, perfektně kryjí a po zaschnutí se dají přemalovat anilinkami, aniž by se rozmazaly.
  • Inkoust - nejlepší kaligrafický inkoust je Calligraphy Ink  značky Stuart Hougton
Násadky
Hroty (perka)

0 komentářů